وبلاگ

دم کردن زعفران

در کتاب‌ها و برنامه‌های آشپزی دیده ایم که برای استفاده از رنگ زعفران در پخت غذا و شیرینی ، توصیه می‌شود که آن را داخل مقداری آب جوش حل کرده و یا دم کنیم. اما در این جا می‌خواهیم شما را با روش دیگری هم آشنا کنیم و تمام فوت و فن دم کردن زعفران را با شما در میان بگذاریم.

زعفران ، گران ترین ادویه در جهان است که رنگ ، طعم و بوی خارق العاده ای دارد ، این ادویه در اغلب غذاهای ایرانی و نیز در برخی از غذاهای هندی استفاده می شود.

برای دم کردن زعفران بهتر است زعفران را خیلی آسیاب کنید و کاملا پودر کنید تا بهتر رنگ بدهد. لازم نیست زعفران را با قند یا شکر آسیاب کنید اگر این کار را انجام دادید زمان دم کردن آن زعفران بیشتری بریزید زیرا با قند یا شکر مخلوط شده است.

دستورالعمل دم کردن زعفران با یخ

مرسوم ترین شیوه برای مصرف زعفران در ایران ،دم کردن سرگل زعفران است.

برای این روش بهترست زعفران را در ظرف شیشه‌ایی ریخته و به میزان زعفران موجود، قالب‌های کوچک یخ را قرار داده و بگذارید تا قالب‌های یخ در دمای محیط آب شده و زعفران عصاره و رنگدهی خود را به آب بدهد.

کسانی که این تجربه را داشته اند می‌گویند رنگدهی این روش برای زعفران بیشتر و رضایت بخش تر بوده است.

میزان یخ مورد استفاده، بستگی به میزان پودر زعفران شما دارد. مثلا برای نصف قاشق چای خوری پودر زعفران، دو تکه یخ در ابعاد یخ‌های تولیدی یخ ساز یخچال‌های خانگی کافیست. اگر به میزان بیشتری از رنگ زعفران نیاز داشتید،مقدار پودر زعفران و یخ را با همین تناسب افزایش دهید.

دستورالعمل دم کردن زعفران با آب جوش

به زعفران ساییده شده کمی آب جوش اضافه می‌کنیم و درب آنرا پوشانده و اجازه دهید 30 دقیقه بماند و آن را مخلوط کنید.

برخی از افراد بعد از قرار دادن درپوش ظرف محتوی زعفران را روی حرارت غیرمستقیم مثل بالای سماور به طوریکه روی درب قوری قرار بگیرد می گذارند تا حرارت جزئی موجب شود زعفران بهتر دم بکشد.

نکات زیر را نیز رعایت کنید :

هرگز میزان آبی که داخل زعفران می ریزید بیشتر از زعفران نباشد زیرا حالت آبکی پیدا می کند و رنگ دهی کمی دارد. اگر آب آن زیاد باشد زمانی که برای برنج می خواهید استفاده کنید برنج شما خیس می شود.

اگر میزان زعفران دم کرده ی شما زیاد آمد در آن را ببندید و آن را داخل فریزر قرار بدهید تا خراب نشود و بتوانید آن را مدت ها نگهداری کنید. و چند دقیقه قبل از مصرف آن را از فریزر بیرون بیاورید.

سعی کنید همیشه قبل از استفاده از زعفران آن را به میزان مورد استفاده آسیاب کنید یا اگر بیشتر آسیاب کردید آن را درون ظرف دربسته نگهداری کنید تا عطر و بوی خود را از دست ندهد.

2 دیدگاه در “دم کردن زعفران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.