وبلاگ

روش نگهداری از زعفران

شاید برای شما هم سوال پیش آمده است که چطور باید از زعفران نگهداری کنیم؟ طلای سرخ یا زعفران از دسته ادویه های گران قیمت است و  به همین دلیل باید در نگهداری از آن دقت کنید. این مقاله که توسط تیم پژوهش نارگون ریزه تهیه شده است انواع روش نگهداری از زعفران را به شما ارائه خواهد داد.

یکی از دلایلی که کشاورزان گل زعفران را قبل از طلوع آفتاب برداشت میکنند، حساسیت این گیاه به نور است که مواجه شدن این گیاه برای مدت زمانی در مقابل نور، کیفیت و طعم اصلی زعفران را از بین میبرد.

ماندگاری زعفران چقدر است؟

همانطور که قبلا هم به آن اشاره شد یکی از دلایلی که باعث پایین آمدن کیفیت و خواص زعفران میشود نور است که باید به این نکته هم اشاره کرد برای جلوگیری از خراب شدن زعفران باید آن را داخل فویل آلومینیومی بپیچید و سپس داخل محفظه‌ای قرار دهید که جریان هوای کمی در آن وجود داشته باشد.

نگهداری نادرست از این گیاه دوستداشتنی میتواند باعث کاهش خواص زعفران شود و حتی ممکن است کامل خواص و رنگ خود را از دست بدهد. زعفران در مقایسه با سایر ادویه‌ها ماندگاری طولانی تری دارد. فروشگاه نارگون ریزه این افتخار را دارد تا محصولی بی نظیر از این طلای سرخ را در اختیار شما عزیزان قرار دهد.

روش نگهداری از زعفران تازه

معمولا باید زعفران را در یک جای خشک و خنک نگهداری کنید تا کیفیت و خواص خود را از دست ندهد. خیلی از افراد زعفران خشک را خریداری می‌کنند سپس آن‌ها را داخل فریزر قرار می‌دهند در صورتی که این کار کاملا اشتباه است و با این روش زعفران خواص خود را از دست می‌دهد. پس قبل از هرکاری روش نگهداری از زعفران را یاد بگیرید.

قبل از هر چیزی زعفران را خشک کنید

نگهداری از زعفران زیاد کار سختی نیست و لازمه نگهداری، در اولین مرحله خشک کردن زعفران است. زعفران تازه از ماندگاری و کیفیت بالایی برخورداراست و نگهداری این نوع زعفران به این گونه است که اول لازم است تا نخ های زعفران را در دستمال بپیچید و سپس اقدام به خشک کردن نمایید. مدت زمان یک هفته برای مرحله خشک کردن لازم است.

بعد از خشک کردن زعفران بهتر است تا محصول به دست آمده را آسیاب کنید. یکی از راههایی که میتوان برای خشک کردن زعفران استفاده کرد استفاده از فر است، اما این نکته را باید مد نظر داشت که استفاده بیش از حد فر باعث سوزانده شدن و کاهش خواص زعفران میشود.

زعفران را دم کنید.

روش نگهداری از زعفران به صورت اصولی اینگونه است که شما زعفران را خشک و آسیاب می‌کنید سپس آن‌را دم کرده و فریز می‌کنید. دم کردن زعفران به راحتی خشک کردن آن است. کافی است زعفران آسیاب شده را داخل آب جوش قرار دهید حالا می‌توانید روی شعله قرار دهید یا داخل چای ساز بریزید تا خوب رنگ بدهد.

بعد از اینکه به خوبی رنگ داد باید اجازه دهید تا مقداری از  آب آن بخار شود؛ بخار شدن آب باعث می‌شود تا مقداری آب روی آن بماند و نگهداری از آن بسیار راحت تر شود. اکنون باید دمای ان را یکم پایین بیاریم و سپس داخل فریزر قرار دهیم. فریز کردن آن بهترین روش نگهداری از زعفران به حساب می‌آید. زمان ماندگاری زعفران اینگونه طولانی تر می‌شود.

این زعفران را می‌توانید به مدت 2 الی 3 هفته نگهدارید اما باید یک سری نکات روش نگهداری از زعفران را بدانید که عبارت اند از:

  • تا می‌توانید زعفران را داخل ظروف شیشه‌ای و فلزی قرار دهید و داخل پلاستیک نگهداری نکنید.
  • سعی کنید داخل ظروفی نگهداری کنید که نفوذ هوا به آن بسیار کم باشد.
  • هنگام دم کردن زعفران اگر حس کردید بوی زعفران بلند شده است همونجا دم کردن آن را متوقف کنید و آن را در یک جای خنک قرار دهید تا دمای آن تا حدی پایین بیاید.
  • قبل از مصرف زعفران آن را به خوبی آسیاب کنید تا بتوانید به خوبی از طعم و رنگ آن استفاده کنید.

توجه کنید: به هیچ عنوان زعفران را بیشتر از 2 هفته داخل یخچال نگهداری نکنید. در غیر این صورت زعفران رنگ و کیفیت خود را کامل از دست می‌دهد.

چطور از کیفیت زعفران مطمئن شویم؟

قبل از هرکاری باید در خرید زعفران دقت کنید و آن را از هرجایی خریداری نکنید. خیلی از افراد کلاهبردار زعفران تقلبی را به عنوان زعفران اصل جا می‌زنند و از آن‌ کسب درآمد می‌کنند. قبل از هر چیزی بهتر است بتوانید با تشخیص زعفران اصل بهترین نوع زعفران را خریداری کنید.

برای اینکه از کیفیت زعفران مطمئن شوید می‌توانید آن را بین انگشتان خود له کرده سپس آن را بچشید یا ببویید در ضمن زعفران اصل به هیچ عنوان چرب نیست؛ در نتیجه نباید هیچ چربی روی انگشتانتان باقی بماند. اگر زعفران را بو کردید و بوی زعفران به مشام شما نرسید از خرید آن خودداری کنید.

خیلی از افراد زعفران را در بسته بندی فروشگاهی که خریده اند نگهداری می‌کنند، زعفران به مرور زمان کیفیت خود را از دست می‌دهد و عطر آن نیز از بین می‌رود. بهتر است برای نگهداری زعفران آن را داخل ظروف شیشه‌ای یا فلزی قرار دهید تا ماندگاری آن طولانی تر شود.

نارگون ریزه همه جوره نگران شما است؛ قبل از خرید زعفران این را در نظر بگیرید که باید اطلاعات خود را درباره خرید زعفران با کیفیت، بالا ببرید. در فروشگاه ما می‌توانید تمام مقالات درباره این محصول را بخوانید و با کیفیت ترین محصول را نیز سفارش دهید.

جمع بندی

بعد از تشخیص زعفران اصل و خرید زعفران از یک فروشگاه معتبر باید بدانید که نگهداری از زعفران بسیار مهم است یکی از مهم ترین روش نگهداری از زعفران تازه این است که آن را خشک کرده و سپس دم کنید و داخل فریزر قرار دهید. باید در نظر بگیرید که نکاتی که گفته شده را کامل رعایت کنید.

شما با خرید از نارگون ریزه مطمئن باشید که از خود مزرعه خریداری کردید. باید در نظر داشته باشید که اگر زعفران تقلبی خریداری و مصرف کنید نه تنها خواص ندارد بلکه عوارض زیادی به دنبال خواهد داشت. شاید شما فکر کنید که مهم نیست کدام قسمت زعفران را خریداری کنید اما راه‌های زیادی وجود دارد تا افراد از شما سواستفاده کنند.

قبل از خرید زعفران تازه باید مطمئن شوید که ریشه زعفران یا خامه زعفران را به جای زعفران اصل به شما نفروخته‌اند. زعفران تقلبی دارای مواد شیمیایی و رنگ دهنده می‌باشد که حسابی به سلامت شما ضرر می‌رساند، با خرید از فروشگاه نارگون ریزه طعم کیفیت را بچشید و با تمام وجود از آن لذت ببرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.