وبلاگ

خرید زعفران با کیفیت و نکاتی در مورد آن بدانید

خرید زعفران با کیفیت

خرید زعفران با کیفیت و نکاتی در مورد آن


زعفران که به طلای سرخ نیز مشهور است از ادویه های گران قیمت است که ارزش غذایی بالایی دارد. از هر 300 گل دو گرم زعفران بدست می آید. گران بودن زعفران باعث شده افراد سودجو دست به تقلب در فروش آن بزنند. برای اینکه بتوانید یک محصول با کیفیت و درجه یک بخرید و در عین حال گرفتار افراد سودجو هم نشوید لازم است نکات و اطلاعاتی راجب این محصول بدانید. در خرید زعفران باید دقت کنید که گرفتار کم فروشی فروشنده نشوید به یاد داشته باشید که یک مثقال از این محصول معادل 4.6 گرم می باشد. بسیاری از فروشنده ها یک مثقال زعفران را کمتر حساب می کنند و از خریدار سو استفاده می کنند.

به نام برند محصولات خیلی توجه نکنید و به کیفیت آن دقت کنید بسیاری از شرکت ها محصولات درجه دو یا سه را به نام زعفران ممتاز به فروش می رسانند. انواع مختلف این محصول را بشناسید و درباره آن ها اطلاعاتی داشته باشید. زعفران نگین دارای کیفیت بالایی می باشد و در هنگام جداسازی آن وقت زیادی صرف شده است. زعفران شبه نگین در پاک کردن آن دقتی که در نگین انجام شده است را ندارد و دارای برش های یکسانی نیز نیست. در زعفران سرگل قسمت بالایی کلاله و خامه که کاملا قرمز رنگ است وجود دارد.

در زعفران دختر پیچ قسمت پایین تر از کلاله که زرد رنگ است نیز وجود دارد. نکته دیگری که باید به آن توجه کرد قیمت این محصول است زعفران به خاطر شرایط سخت و انرژی بری که برای تهیه آن صرف می شود دارد گران قیمت است. هنگامی که شما محصولی ارزان تر از قیمت بازار خریداری می کنید حتما تقلبی است و یا کیفیت بالایی ندارد. به طعم و رنگ زعفران توجه کنید این محصول طعم تلخی دارد و برای رنگ دادن باید مدتی در آب بماند اگر زعفرانی را که خریداری کردید با آب مخلوط کنید به سرعت رنگ دهد تقلبی است. به بافت آن توجه کنید و نباید رشته های آن شکسته و پودر شده باشد و در عین حال باید ترد نیز باشد. همه رشته ها باید یکدست قرمز رنگ و بدون رشته زرد رنگ باشند.


فواید زعفران


این گیاه که نام علمی آن Crodus Stativus می باشد و از پیاز کروی شکلی که دارای پوسته قهوه‌ای رنگ است به دست می آید. گل این گیاه 6 گلبرگ دارد که بنفش رنگ هستند و دارای سه کلاله قرمز رنگ می باشند. بیشترین خواص این گیاه در کلاله و خامه آن می باشد. زعفران خاصیت شادی آوری دارد و آرامش بخش اعصاب نیز است. همینطور در درمان کم اشتهایی خیلی موثر است. ترکیبات موجود در آن از افزایش تری گلیسرید و کلسترول جلوگیری می کند و سبب تقویت قلب می شود. این گیاه پرخاصیت جریان خون را بهبود می بخشد و مسکن درد نیز است. در آسیب های عضلانی به کاهش تورم کمک می کند.

به خاطر وجود مقدار زیادی آهن خاصیت خون سازی دارد. از سلول های مغزی محافظت می کند و تقویت کننده معده نیز می باشد. در درمان بیماری های ژنتیک چشمی خیلی موثر می باشد و از پیشرفت این بیماری ها جلوگیری می کند. خاصیت ضد سرطانی دارد و با رادیکال های آزاد مقابله می کند. باعث بهبود بیماری هایی مثل آسم و بیماری هایی پوستی می شود.


زعفران تقلبی


افرادی سودجو با روش های مختلفی زعفران های تقلبی را به فروش می رسانند که این کار علاوه بر اینکه ضررهای زیادی به مصرف کننده وارد می کند باعث آسیب به کشاورزان نیز می شود. این افراد با اضافه کردن ناخالصی ها به زعفران باعث افزایش وزن آن می شوند. همینطور با رنگ کردن سفیدی یا همان خامه زعفران آن را به عنوان محصول ممتاز به فروش می رسانند. از رنگ های مصنوعی در زعفران استفاده می کنند و مواد رشته مانند را به محصول اصل اضافه می کنند تا حجم آن افزایش پیدا کند. خرید زعفران با کیفیت حتما به این نکته توجه کنید. زعفران اصل روی کاغذ اثر چربی می گذارد و در حالی که محصول تقلبی این اثر را ندارد.

کلاله زعفران مات هستند و حالت براقی ندارند در صورتی کلاله ها بیش از اندازه براق بودند این محصول تقلبی است. چند رشته زعفران را روی شعله بگیرید اگر اصل باشد به رنگ بنفش تغییر پیدا می کند. چند رشته زعفران را در بنزین بریزید اگر بنزین تغییر رنگ داد تقلبی می باشد. چند رشته از زعفران را در آب جوش بیاندازید اگر رنگ رشته ها از قرمز تغییر کرد تقلبی است. در هنگام خرید حتما به میزانی که نیاز دارید زعفران بخرید چون اگر به خوبی نگهداری نشود به سرعت کیفیت خود را از دست می دهد. بهترین میزان خرید این محصول برای 3 ماه 3 مثقال است در این صورت دیگر زعفران را برای مدت زیادی نگهداری نمی کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.